ניהול תהליכים עסקיים - BPM

כאשר באים ליישם "ניהול תהליכים עסקיים" יש לדון בשני אספקטים שונים:

 

  • הצד האו"שי - איך עושים את אותו התהליך בצורה טובה יותר?

  • הצד המחשובי - איך מערכות המידע תומכות בזרימה אוטומטית של התהליך העסקי

 

הצד האו"שי - שיפור התהליך (Business Procee Reengineering)

 

תהליך עסקי (bussiness process) משמעותו הנוהל הארגוני אשר מגדיר מי עושה, מה ומתי. (במילים אחרות האדמיניסטרציה של התהליך).

 

לדוגמה:

 

כאשר מתקבלת בארגון הזמנת לקוח חדשה, מי מטפל בה, מי מאשר אותה, מי נותן הצעת מחיר, מי מתחייב על מועד האספקה (הייצור? המחסן? הרכש?), מי רשאי לתת הנחה (פקיד? מנהל? סמנכ"ל?) וכהנה וכהנה.

 

ארגונים מבודלים מאחרים ע"י איכות התהליך, אמינותו, ויכולתו לתת מענה מהר לצרכים העסקיים.

 

עיקר החשיבה כאן היא על איכות התהליך החדש. את התהליך עצמו ניתן להגדיר במגוון כלים החל מלוח שרטוט פשוט, עבור בתוכנות כמו Visio (שתומכת בשרטוטי Activity Diagram בשפת  UML) וכלה בכלים ייעודיים למידול תהליכים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עד כאן, התהליך רק מוגדר ומשורטט. האתגר הבא הוא להפוך את השרטוט לפלטפורמה זורמת.

 

 

 

הצד המחשובי - מערכות  BPM

 

בדוגמה לעיל:

 

האם המערכת מעבירה את ההזמנה לתחנה הבאה המטפלת (כפי שהוגדר בתהליך)? האם היא מתריעה אם לא טיפלו בזמן? האם היא מציפה חריגים? האם היא מנהלת סטטוסים ? האם היא מודדת זמני ביצוע ומציפה צווארי בקבוק בתהליך ?

 

במילים אחרות, האם היא יודעת לקחת את אוסף הטרנזקציות הבדידות (שקיימות מן הסתם במערכת המידע), והופכת אותן לתהליך עסקי רציף וזורם בו המידע נדחף מתחנה לתחנה באופן אוטומטי?

 

 

 

מערכות BPM יודעות לקחת את הטרנזקציות הבודדות ולהפכם לתהליל עבודה זורם.

 

מערכות BPM יודעות לבצע את כל מחזור החיים של ניהול תהליך:

 

1. מידול התהליך העסקי 

2. יישום התהליך לתוך מערכת המידע

3. ניהול מופעים בודדים של תהליכים 

4. ניטור ומדידה של ביצועי התהליך

 

 

 

יישום במערכת SAP - BPM

 

הפיכת מודל התהליך לקוד עובד
ניהול חיצוני וגמיש של "טבלאות החלטה"
ניטור התהליכים וחקר ביצועים