top of page
MES.jpg

הקמת מערכות ERP ו MES

לניהול מרכז מזון יבנה

"יַשְׁקוּ כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם ---
מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם"
תחום העיסוק

מרכז מזון יבנה, הוא מפעל מרכזי בתאגידים של קבוצת יבנה.

המרכז מייצר בכל יום מזון לפרות מסוגים שונים (חולבות, עגלים, מניקות) למאות רפתות ברחבי הדרום: מרפתות פרטיות של מושבים וכלה ברפתות ענק של קיבוצים.

המרכז מכין בכל יום מאות טונות של מוצרים שונים, אשר מותאמים פרטנית לדרישות הספציפיות של כל רפת.

לכל מוצר ולכל רפת, המרכז מנהל "מתכון" (למעשה "עצי מוצר"), אשר מגדיר לכל מנה מיוצרת, את חומרי הגלם השונים לייצורה.

מתכונים אלו משתנים מעת לעת על בסיס שיקולים תזונתיים וכלכליים.

המפעל מנהל עשרות מחסנים של חומרי גלם, ומוצרים בתהליך.

המפעל הוא הגדול מסגו בדרום, ואחד הגדולים בארץ.

במרכז 7 מכונות יעודיות להכנת המנות ("סלפים") של חברת Siloking אשר עובדים בשתי משמרות, 6 ימים בשבוע. 

המרכז מנהל מערך של משאיות חלוקה ממוחשבות (עם בקריות) אשר מפיצות את התוצרת ללקוחות השונים.

Merkaz Mazon Logo.jpg
תכולת הפרויקט

הפרויקט מורכב ממערכת ERP לנהול המידע הניההלי, ומערכת MES לניהול הייצור (בסלפים ובמערבלים) והחלוקה  ללקוחות (במשאיות חלוקה).

שתי המערכות עובדות באינמטגרציה מלאה ובזמן אמת (לדוגמה אחת - דיווחי הייצור זורמים ל ERP ב Online)

מערכת ה ERP:

מנהלת את הנושאים הסטנדרטיים כמו ניהול לקוחות, מלאי, תעדות משלוח, חשבניות לקוחות ספקים וכד'.

מעבר לכך ישנם בה חלקים שמיועדים למרכזי מזון, והותאמו עוד יותר לדרישות המיוחדות של מרכז מזון יבנה.

  • ניהול מתכונים
     

בלב המערכת מנוהלים מתכונים אשר מגדירים את "עץ המוצר" של כל אחד מהבלילים המיוצרים.

מעבר ליכולות הרגילות של מערכת ERP בניהול חומ"ג בעץ המוצר, התווספו זמן ערבול של כל אחד מהחומרים.

  • ניהול חומר רפואי
     

ישנם בלילים אשר מוסיפים להם תרופות, וככאלו הם מוגדרים כחמרים רפואיים. המערכת תומכת בתקנות משרד החלקטאות המחמירות בנושא זה:

איסור ייצור רציף של בליל רגיל אחרי חומר רפואי, אא"כ בוצע ניקוי או ייצור של "חומר מנקה".

איסור על משלוח ללקוחות א"כ יש להם מרשם רפואי

ניהול תקוף המרשם - הו במחינת זמן (פג תוקף בתאריך מסוים), והן מבחינת כמות הומר שהוא מאשר (התוקף פג לאחר שכמות זו חולקה כבר ללקוח).

  • ניהול סבבי ייצור לסלפים וסבבי חלוקה למשאיות
     

לפי תוכנית שבועית קבועה, או לפי דרישה אד-הוק
 

  • תמחור חומ"ג
     

תמחור חומר הגלם נעשה ע"פ מחירי העלות בתוספת מקדמי העמסה ייעדיי לש מרכז המזון, ומהם נגזר מחירו של כל בליל

  • חיוב לקוחות על הובלה
     

המערכת תומכת בחיוב אוטומטי של הובלה ללקוחת על בסיס הסכמים שונים שם הלקוחות (לפי מנות, לפי סבבים וכד')

  • תעודות שקילה

במרמ"ז יבנה מותקנים מאזני גשר לשקילת משאיות נכנסות ויוצאות.

הן לצורך שקילת משלוחים ללקוחות (משלוחי שאינם מסופקים ע"י משאיות חלוקה בעלות בקריות) והן לשקילה של חומ"ג המסופקים למרכז.

מערכת ה ERP מחוברת ישירות למשקל, ובחישוב הפרשי המשקל בין הכניסה והיציאה למרכז, מוקמת אווטמטית תעודת קליטה במחסן (עבור חומ"ג) או תעודת משלוח ללקוח (עבור תוצ"ג).

כמו כן יש מודול מיוחד לשקילת משאיות בעונת התחמיץ, שאז יש גם צורך בלקיחת דיגמה של חומר לצורך בדיקת אחוז החומר היבש בחומ"ג.

מערכת ה MES:

מותקנת בסלפים של המרכז, במערבל הנייח (אשר נרכש במהלך הפרויקט) ובמשאיות החלוקה.

מערכת הייצור מקבלת מה ERP את ההזמנות היומיות וזה מהווה את תוכנית נייצור.

כאשר סלף (או מערבל) מתחיל לייצר, מערכת ה ERP מדווחת על כך, וכאשר הוא מסיים לייצר מערכת ה ERP מקבלת את כל נתוני הייצור.

בצורה כזו, עם סיום כל סבב ייצור מערכת ה ERP ומנהל הייצור יודעים בזמן אמת:

  • מצב הייצור בפועל מול התכנון

  • גריעה של חומ"ג מהמלאי כתוצאה מהייצור

  • כמה זמן לקח ייצור כל בליל, האם היו חריגות במשקל חומ"ג שהועמסו לבליל, האם היו הפרות של נהלי חומר רפואי וכד'.

מעבר לכך, כל אימת שיוצאת מהדורת מתכון חדשה, מערכת ה MES מקבלת אותה, כך שהיצר הבא יתבצע לפי המתכון החדש.

מערכת ה MES מותקנת גם בכל משאיות החלוקה של המרכז.

משאית עושה סבב חלוקה לכמה אתרים של לקוחות. המערכת שוקלת את החומר שנפרק אצל כל לקוח ועם סיום הסבב מדווחת את זה למערכת ה ERP שמצידה מפיקה תעודת משלוח ללקוח.

מערבל נייח:

כחלק מאסטרטגית הייעול במרכז המזון, הוחלט להתחיל ולייצר בעזרת מערבל נייח ולהקטין את הייצור בסלפים. משמעות הדבר הוא חסכון אנרגטי עצום, ועם הזמן צמצום במספר מכונות הסלף שתחזוקתן יקרה מאד.

המערבל הוכנס לשימוש בשנת 2024, ולאחר כשנה עבודה איתו, הוכחה בצורה חותכת התרומה שלו לקיטון משמעותי  בהוצאת התפעול השוטפות:

  • חסכון גדול מאד בעלויות הסולר לסלפים אל מול עלות חשמל קטנה עבור המערבל הנייח

  • עלות התחזוקה של הסלפים גדולה מאד ביחס לעלות האחזקה של המערבל הנייח

ניהול המערבל:

המערבל נרכש מחברת Siloking כ"ברזלים בלבד".

כל חיישן וכל פיקוד חווט ע"י מרכז מזון אל בקר של חברת B&R (מקבוצת ABB)

תוכנת הבקרה נכתה ע"י חברת C-vision

במערכת הוכנסו לוגיקות יחודיות כמו:

  • הכנסה והוצאה של סכינים

  • ניהול שלושה חילזונות

  • פיקוד על הכנסת מי גבינה

  • פריקה לשני מסועים 

  • ועוד

​​​​​​​​​​​

MES-4_edited.jpg
מרכז מזון - אסטרטגית IT ERP MES.png
הפתרון
  • נעשה ניתוח מערכות לכל הצרכים ותהליכי העבודה של המרכז

  • תהליכים מרכזיים עוצבו מחדש 

  • הוגדרו מטרות העל של הפרויקט

  • נבנתה ארכיטקטורת מערכות המידע והממשק בין מערכת ה ERP ומערכת ה MES

  • נכתב מסמך אפיון מפורט

  • כ ERP נבחרה מערכת פריוריטי עם מודול ייעודי לניהול מרכזי מזון של חברת תדיעד

  • כ MES נבחרה מערכת בקרה ייעודית למרכזי  מזון של חברת C-Vision מבוססת על פלטפורמת Zenon

  • בימים אלו (2024) הפרויקט בעיצומו

  • תוך כדי הפיתוח, הוחלט לייעל את שיטת הייצור, ולמבצע מערבל נייח (במקום הייצור הרגי בסלפים). נעשו פיתוחים מיוחדים ע"מ להתאים את מערכת הבקרה לשיטת התפעול החדשה

  • LinkedIn App Icon
  • YouTube Classic

יוסי ויזל 

התירוש 37, חשמונאים.

052-3881855  wiesel@idc.ac.il

bottom of page